Thursday, January 15, 2009

Γεωπολιτική Σημασία και το Περιβάλλον Ασφάλειας της Κύπρου - Ομιλία από τον Φοίβο Κλόκκαρη (Αντιστράτηγο ε.α.)

Λεμεσός, 14 Ιανουαρίου 2009

Γενικά

· Η ασφάλεια είναι πρωταρχικός παράγων για την ύπαρξη και λειτουργία οποιουδήποτε κράτους.

Για να επιτευχθεί η ασφάλεια είναι αναγκαίο να υπάρχει αμυντική ικανότητα για την αντιμετώπιση απειλών κατά της Ασφάλειας.

Η αμυντική ικανότητα επιτυγχάνεται με:

- Τη διάθεση αξιόπιστων Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ)
- Συμμαχίες πολιτικές και στρατιωτικές
- Συμμετοχή σε οργανισμούς συλλογικής ασφάλειας.

Η αμυντική ικανότητα δημιουργεί αποτροπή και συμβάλλει στη διασφάλιση της ειρήνης.

Σήμερα καμιά χώρα δεν μπορεί μόνη να εξασφαλισθεί από όλες τις απειλές.

Η ασφάλεια είναι αγαθό που επηρεάζει καθοριστικά τα ανθρώπινα δικαιώματα όπως το δικαίωμα:

- της ζωής
- της ελευθερίας
- της ιδιοκτησίας.

Στη Κύπρο παραβιάζεται το αγαθό αυτό εδώ και χιλιάδες χρόνια.

Αιτία των δεινών και της κακοδαιμονίας μας, η μεγάλης στρατηγικής σημασίας γεωγραφική θέση της Κύπρου και η φυσική αδυναμία της, να αντιμετωπίσει απειλές Ισχυρών δυνάμεων. Δυνάμεων που επιζητούν τον έλεγχο της για την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων τους όπως συμβαίνει σήμερα με την Τουρκία και Αγγλία.


Προβλήματα ασφάλειας και απειλές κατά της Κύπρου

Προέρχονται:

(1) Από την επιθετικότητα και τις επεκτατικές βλέψεις της Τουρκίας κατά της Κύπρου.
(2) Από την στρατηγικής σημασίας θέση της Κύπρου που προσελκύει το ενδιαφέρον ξένων Δυνάμεων.
(3) Από τη γειτνίαση της προς την ασταθή περιοχή της Μ. Ανατολής από όπου ενδέχεται να προκύψουν απειλές κατά της ασφάλειας της, αλλά και της ασφάλειας της ΕΕ. Κυρίως ασύμμετρες απειλές.
(4) Από το μικρό μέγεθος της Κύπρου και την Πολυδιάσπαση της.

Στη Κύπρο ασκείται κυριαρχία από 4 Δυνάμεις:

- Τη ΚΔ στις Ελεύθερες Περιοχές
- Τη Τουρκία στις Κατεχόμενες Περιοχές
- Το Ηνωμένο Βασίλειο στις Βρετανικές Βάσεις (ΒΒ)
- Τα Ηνωμένα Έθνη (ΗΕ) στην Ουδετέρα Ζώνη


Τουρκική απειλή και στοχοθεσία της Τουρκίας για τη Κύπρο

Η σοβαρότερη απειλή για την ασφάλεια της Κύπρου είναι:

- H συνεχιζόμενη κατοχή και στρατιωτική απειλή της Τουρκίας με ισχυρές δυνάμεις (43,000)
και
- Η δημογραφική αλλοίωση:

· Στο Β. Τμήμα με τον εποικισμό και την παρεμπόδιση επιστροφής των προσφύγων και
· Στο Ν. Τμήμα με διοχέτευση λαθρομεταναστών.

Ο Ελληνισμός στα κατεχόμενα εδάφη που αποτελούσε τη μεγάλη πλειοψηφία αφανίστηκε.
Πέραν των 250,000 Τούρκων Εποίκων κατακλύζουν το νησί. Οι ελεύθερες περιοχές δέχονται μια άνευ προηγουμένου εισβολή λαθρομεταναστών από τα κατεχόμενα
(περίπου 4,000 κάθε χρόνο).

Η Τουρκία έθεσε τη στοχοθεσία της για τη Κύπρο από τη δεκαετία του ‘50 με:

- Τις εκθέσεις του Νιχάτ Ερίμ, συμβούλου του Τούρκου Πρωθυπουργού Μεντερές για το Κυπριακό (συντάχθηκαν το 1956) και
- Το σχέδιο «Ανάκτηση Κύπρου» του Γραφείου Ειδικού Πολέμου του Τουρκικού Γενικού Επιτελείου (Συντάχθηκε το 1958).

Τέθηκε ως στρατηγικός στόχος:

- Ο πολιτικός και στρατιωτικός έλεγχος της Κύπρου και η
- ανατροπή της πληθυσμιακής υπεροχής των Ελλήνων για λόγους που σχετίζονται με την:

- Ασφάλεια της Τουρκίας και ιδιαίτερα των νοτίων ακτών της και την
- Προώθηση των συμφερόντων της στην Αν. Μεσόγειο.

Η Τουρκία προώθησε με επιμονή τη στοχοθεσία της και πέτυχε σε πολύ μεγάλο βαθμό την υλοποίηση της:

- Με τις Συνθήκες Εγγυήσεως και Συμμαχίας 1960 πέτυχε:

· Επεμβατικά δικαιώματα και διατήρηση στρατευμάτων στο νησί.
· Λειτουργική Διχοτόμηση με:

- Το Βέτο του Αντιπροέδρου
- Τις χωριστές Πλειοψηφίες στη Βουλή
- Τους χωριστούς Εκλογικούς Καταλόγους
- Τα χωριστά Δημοτικά Συμβούλια

- Με την εισβολή του 1974, την κατοχή του Β. Τμήματος τον ξεριζωμό των Ελλήνων, τον εποικισμό, τη δημιουργία του παράνομου καθεστώτος της «ΤΔΒΚ», πέτυχε τη γεωγραφική διχοτόμηση.

- Με το σχέδιο λύσης του Κυπριακού (Σχέδιο Ανάν) εάν υιοθετείτο το 2004 θα ολοκλήρωνε τους στόχους της με:

· Αφοπλισμό της Κύπρου
· Ενίσχυση των επεμβατικών δικαιωμάτων της και του ρόλου κηδεμονίας
· Επέκταση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της στο θαλάσσιο και εναέριο χώρο
της Κύπρου
· Νομιμοποίηση και συνέχιση του εποικισμού


Γεωπολιτική Σημασία της Κύπρου

Η Γεωπολιτική Σημασία της Κύπρου απορρέει από τη γεωγραφική θέση της στην Ανατολική Μεσόγειο που παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:

(1) Εγγύτητα προς τη πλούσια σε υδρογονάνθρακες ζώνη, που εκτείνεται από την ευρύτερη περιοχή του Περσικού Κόλπου μέχρι την Κασπία Θάλασσα και τον Εύξεινο Πόντο.

- Περιλαμβάνει την Μέση Ανατολή και Κεντρική Ασία που διαθέτει το 70% περίπου των παγκοσμίων αποθεμάτων Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου.
- Η περιοχή αυτή εκτείνεται ανατολικά της Κύπρου. Δυτικά της Κύπρου βρίσκονται η Μεσόγειος και χώρες της ΕΕ, που αποτελεί ένα από τους μεγαλύτερους καταναλωτές ενέργειας σε όλο τον κόσμο.
- Η Κύπρος μεταξύ Ανατολής και Δύσης βρίσκεται σε σταυροδρόμι διακίνησης της Ενέργειας και έναντι των απολήξεων των αγωγών πετρελαίου στις ακτές της
Ανατολικής Μεσογείου. Η διακίνηση του πετρελαίου από τη περιοχή του Περσικού Κόλπου δια του Σουέζ και των νοτίων θαλασσών της Κύπρου, προωθείται προς την Ευρώπη και τη Δύση γενικότερα.
- Στις απολήξεις των αγωγών στην ακτή της Αν. Μεσογείου προωθείται το πετρέλαιο από τη περιοχή της Κασπίας Θάλασσας και του Β. Ιράκ. Καταλήγει στα λιμάνια του Τσεϊχάν της Τουρκίας και της Χάϊφα του Ισραήλ. Από εκεί με πλοία προωθείται προς τη Δύση μέσα από τις Θαλάσσιες Ζώνες της Κύπρου.
- Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτά ο ενεργειακός κόμβος του λιμανιού Τσεϊχάν στο Κόλπο της Αλεξανδρέττας έναντι της Κύπρου. Εκεί προωθείται πετρέλαιο από τη Περιοχή της Κασπίας δια του μεγάλου μήκους αγωγού Μπακού-Τυφλίδα-Τσεϊχάν (BTC) που μεταφέρει ημερησίως 1 εκατομμύρια βαρέλια. Ο αγωγός κόστισε 4 δισεκατομμύρια Δολάρια και παρακάμπτει το Ρωσικό έδαφος (ήταν επιδίωξη των ΗΠΑ).
- Στο Τσεϊχάν καταλήγει επίσης ο αγωγός Κιρκούκ-Τσεϊχάν που συνδέει το Ιράκ με την Τουρκία μήκους 600 μιλίων και ικανότητα να διακινεί 1.6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
- Μέσω Τσεϊχάν προγραμματίζεται τα επόμενα χρόνια να γίνεται διακίνηση πετρελαίου δια των ανατολικών θαλασσών της Κύπρου προς λιμάνι του Ισραήλ και εκείθεν με αγωγό προς το λιμάνι Άκαμπα, από όπου θα φορτώνεται πάλιν σε πλοία και θα μεταφέρεται στην Ινδία.
- Το πλέγμα της διακίνησης πετρελαίου στο θαλάσσιο χώρο εκατέρωθεν της Κύπρου,
μεγάλης στρατηγικής σημασίας για τα συμφέροντα της Δύσης, επιβάλλει εξασφάλιση συνθηκών ασφάλειας και σταθερότητας στην Αν. Μεσόγειο. Νοτίως της Κύπρου υπάρχουν, εντός της ΑΟΖ της Αιγύπτου, μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου 2.4 τρισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων.


(2) Η Κύπρος αποτελεί γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής (θέματα πολιτικής, ασφάλειας, οικονομίας, εμπορίου, πολιτιστικά, ανθρωπιστικά).

(3) Η ενδεχόμενη ύπαρξη υδρογονανθράκων στο θαλάσσιο χώρο της Κύπρου θα μεταβάλει τα οικονομικά δεδομένα της ΚΔ και θα αυξήσει το γεωπολιτικό βάρος της.

- Η Τουρκία επιβουλεύεται το θαλάσσιο χώρο της Κύπρου. Δεν αναγνωρίζει ότι τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική οικονομική ζώνη.
- Παρενοχλεί με το πολεμικό ναυτικό της τις έρευνες της ΚΔ για υδρογονάνθρακες
στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κύπρου στις νότιες θάλασσες του νησιού.
- Δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του Montego Bay 1982
και δεν αναγνωρίζει τη συμφωνία Κύπρου-Αιγύπτου (2003) για τη χάραξη των ορίων της Αποκλειστικής Οικον. Ζώνης μεταξύ των δύο χωρών, ούτε την αντίστοιχη Κύπρου-Λιβάνου (2007).
- Η ΚΔ με νομοθεσία καθόρισε τις Θαλάσσιες Ζώνες με βάση τις διεθνείς συνθήκες:

· Τα χωρικά ύδατα σε 12 ν.μ. (νόμος 45 του 1964)
· Τη Συνορεύουσα Ζώνη σε 24 ν.μ. (νόμος 63(1) του 2004)
· Την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη σε 200 ν.μ. (νόμος 64(1) του 2004).
· Την υφαλοκρηπίδα μέχρι την απόσταση, όπου το βάθος επιτρέπει την εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών (νόμος 8 του 1974).

(4) Η Κύπρος διαθέτει στο έδαφος της υποδομή για:

- Αεροναυτικές Διευκολύνσεις (λιμάνια, αεροδρόμια, αεροπορικές βάσεις).
- Μέσα επιτήρησης του θαλασσίου και εναερίου χώρου (Ραντάρ Ερεύνης Εναερίου-Θαλασσίου χώρου).
- Μέσα παρακολούθησης Επικοινωνιών και Συλλογής Πληροφοριών:

· Προηγμένα μέσα στις Βρετανικές Βάσεις, που συμμετέχουν στο Παγκοσμίου Εμβέλειας σύστημα παρακολούθησης Επικοινωνιών ECHELON.
· Σταθμοί εκπομπών προς Μ. Ανατολή και Β. Αφρική για επηρεασμό της κοινής γνώμης.

(5) Η Κύπρος γειτνιάζει προς την ασταθή περιοχή της Μέσης Ανατολής στο πλέον ευαίσθητο τμήμα των συνόρων της ΕΕ από όπου ενδέχεται να προκύψουν απειλές κατά της Ασφάλειας της Κύπρου αλλά και της ΕΕ.

- Κυρίως ασύμμετρες απειλές όπως η τρομοκρατία, η διάδοση Όπλων Μαζικής Καταστροφής, το λαθρεμπόριο όπλων, το οργανωμένο έγκλημα, η διακίνηση ναρκωτικών και παρανόμων μεταναστών.
- Είναι απειλές ασαφείς, πολύμορφες, λιγότερο ευδιάκριτες και προβλέψιμες.
- Η αντιμετώπιση τους απαιτεί συλλογική προσπάθεια και συνεργασία σε διεθνές επίπεδο
ιδιαίτερα στον τομέα των πληροφοριών.

· Η Κύπρος βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της νέας στρατηγικής ασφάλειας της Ε.Ε. που υιοθετήθηκε το 2003 (ESS) για να αντιμετωπίσει τις διεθνείς προκλήσεις που εμφανίστηκαν μετά το ψυχρό πόλεμο όπως μετανάστευση, ενέργεια, φυσικοί πόροι, πείνα, ασθένειες, περιφερειακές συγκρούσεις καθώς και τις απειλές νέας μορφής τις καλούμενες ασύμμετρες που αναφέραμε πιο πάνω.

- Η γεωγραφική θέση της Κύπρου εξυπηρετεί την προώθηση των στρατηγικών στόχων για την ασφάλεια, που έθεσε η ΕΕ και περιλαμβάνουν:

· Την αντιμετώπιση της νέας μορφής απειλών.
· Τη δημιουργία ζώνης ασφάλειας για την ΕΕ. Ενός δακτυλίου χωρών με καλή διακυβέρνηση στο ανατολικό τμήμα της ΕΕ και Μεσογείου, με τις οποίες να έχει στενή συνεργασία η ΕΕ.

- Η εγγύτητα της Κύπρου προς την ασταθή περιοχή της Μ. Ανατολής και η υποδομή της για:

· επιτήρηση δραστηριοτήτων
· έλεγχο διακίνησης της ενέργειας
· βάση υποστήριξης επιχειρήσεων
εξυπηρετούν τους στόχους αυτούς της Ε.Ε.

- Δυστυχώς η Κύπρος δεν συμμετέχει πλήρως στο πυλώνα της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και πολιτικής Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ) της Ε.Ε. επειδή δεν είναι μέλος του ΝΑΤΟ ή του Συνεταιρισμού για την Ειρήνη (P f P).
- Είναι η μοναδική χώρα της Ευρώπης που δεν είναι μέλος της P f P. Σ΄ αυτή συμμετέχουν χώρες μέλη του ΝΑΤΟ, χώρες της ΕΕ μη μέλη του ΝΑΤΟ, όπως Αυστρία, Ιρλανδία, Σουηδία και χώρες της Ευρώπης που δεν είναι μέλη της ΕΕ. ή του ΝΑΤΟ όπως Ελβετία, Ρωσία, Ουκρανία κλπ.
- Η μη συμμετοχή της Κύπρου στη P f P, στην οποία θα έπρεπε από μακρού να είχε υποβάλει αίτηση για ένταξη, δημιουργεί σοβαρά μειονεκτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια της και την αξιοποίηση της γεωπολιτικής θέσης της.
- Κυριότερα μειονεκτήματα:

· Να μη μπορεί να διαθέσει το έδαφος και την υποδομή της (λιμάνια, Α/Δ, Ραντάρ κλπ) για στρατιωτικές επιχειρήσεις της ΕΕ., όταν η ΕΕ. χρησιμοποιεί υποδομή ΝΑΤΟ (BERLIN +)
· Να μη λαμβάνει μέρος στις συζητήσεις και αποφάσεις της ΕΕ με το ΝΑΤΟ, για θέματα ασφάλειας που αφορούν όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
· Να μην είναι δέκτης διαβαθμισμένων πληροφοριών του ΝΑΤΟ που διανέμονται σε όλα τα άλλα μέλη της ΕΕ.

- Πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΕ. με απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου καθόρισε το ΝΑΤΟ ως το θεμέλιο της συλλογικής άμυνας των μελών της. Οι σχέσεις ΕΕ - ΝΑΤΟ, εμβαθύνονται συνεχώς, με αποτέλεσμα η Τουρκία, που είναι μέλος του ΝΑΤΟ, να έχει συμμετοχή στη ΚΕΠΠΑ.
- Η μη συμμετοχή της Κύπρου στη P & P, εξυπηρετεί τη Βρετανία και Τουρκία που εκμεταλλεύονται μονοπωλιακά τη παρουσία τους στην Ανατολική Μεσόγειο.

· Η γεωπολιτική σημασία της Κύπρου, καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι Βρετανικές Στρατιωτικές Βάσεις στο νησί, είναι οι μοναδικές υπερπόντιες στρατιωτικές εγκαταστάσεις που διατηρήθηκαν μετά τη περίοδο της αποικιοκρατίας.

- Κρίθηκαν τελείως απαραίτητες για τα ζωτικά συμφέροντα της Βρετανίας κυρίως εκείνων που σχετίζονται με την ασφάλεια και την ενέργεια.

· Τα διεθνή γεγονότα των τελευταίων χρόνων, οι επιλογές στη διακίνηση των ενεργειακών πόρων (πλέγμα αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου), οι ευρείας κλίμακος τρομοκρατικές ενέργειες (ΗΠΑ, Ισπανία, Βρετανία, Ινδία κλπ), η ρευστότητα της κατάστασης στη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία
(Αραβοισραηλινή διένεξη, κρίση στον Λίβανο, πόλεμος στο Ιράκ και Αφγανιστάν),
αναβάθμισαν το ρόλο της Κύπρου και των Βρετανικών Βάσεων (ΒΒ). Οι ΒΒ χρησιμοποιήθηκαν για την υποστήριξη των στρατευμάτων των ΗΠΑ και Βρετανίας
που έδρασαν και δρουν στο Ιράκ και Αφγανιστάν. Η Κύπρος συνέβαλε στην ανάπτυξη της Ειρηνευτικής Δύναμης και τη παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στο Λίβανο.
· Η συνεχιζόμενη για 35 χρόνια, στρατιωτική κατοχή της Κύπρου από τη Τουρκία,
η συστηματική δημογραφική αλλοίωση της, με Τούρκους εποίκους και η δημιουργία ψευδοκράτους, σχετίζονται με την γεωστρατηγική σημασία της Κύπρου
στην Ανατολική Μεσόγειο.

- Η Τουρκία επιδιώκει λύση του Κυπριακού η οποία να νομιμοποιεί τα τετελεσμένα της κατοχής. Να εξυπηρετεί το μακροπρόθεσμο στόχο της για πολιτικό και στρατιωτικό έλεγχο του νησιού.
- Να έχει υπό την κηδεμονία και τον έλεγχο της, μια αφοπλισμένη και πολιτικά ανίσχυρη Κύπρο όπου ο Ελληνισμός θα φθίνει, θα συρρικνώνεται και συμπιέζεται μέχρι τον πλήρη αφανισμό του. Όπου η Τουρκία θα αναδεικνύεται σε κυρίαρχη δύναμη στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου, με προβολή της στρατιωτικής ισχύος της και τον έλεγχο διακίνησης της ενέργειας.
- Η ενίσχυση του γεωπολιτικού βάρους της Τουρκίας στην ευαίσθητη περιοχή της Αν. Μεσογείου της προσδίδει πλεονεκτήματα στις σχέσεις της με τις ΗΠΑ, την ΕΕ και το ΝΑΤΟ σε βάρος της Κύπρου και Ελλάδος, των οποίων το ρόλο στην Ανατ. Μεσόγειο μεθοδεύει να εκμηδενίσει.
- Η στρατηγική συνεργασία των ΗΠΑ με την Τουρκία επηρεάζει 3 Βασικούς Τομείς:

(1) Το μέτωπο της Μέσης Ανατολής
(2) Τη διακίνηση των πετρελαίων της περιοχής Καυκάσου και Κασπίας, όπου συγκρούονται τα συμφέροντα των ΗΠΑ και της Ρωσίας
(3) Τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρώπη.

- Η Κύπρος λόγω της γεωπολιτικής θέσεως της επηρεάζει και επηρεάζεται και από τους τρεις τομείς, ως μέλος της ΕΕ, σε κεντρική θέση στην Αν. Μεσόγειο έναντι των χωρών της Μέσης Ανατολής.
- Σε ότι αφορά τη Μέση Ανατολή η Τουρκία επηρεάζει τα μέτωπα Ιράκ, Ιράν και την Αραβοισραηλινή διένεξη. Μέτωπα τα οποία ενδιαφέρουν άμεσα τη στρατηγική των ΗΠΑ που δρομολογεί διμερή συνεργασία με τη Τουρκία για καθορισμό κοινών συμφερόντων και στόχων στη Μέση Ανατολή που περιλαμβάνουν:

· Συμβολή της Τουρκίας στη σταθεροποίηση του Λιβάνου Αφγανιστάν και
· Ενθάρρυνση των διμερών σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ στον οικονομικό και στρατιωτικό τομέα και διαμεσολάβηση της Τουρκίας για διευκόλυνση διαλόγου μεταξύ Ισραήλ - Συρίας.
· Συμβολή της Τουρκίας στη σταθεροποίηση του Ιράκ στα πλαίσια της προοπτικής αναδιάταξης των στρατευμάτων των ΗΠΑ.
· Συμβολή της Τουρκίας στη διεθνή προσπάθεια αντιμετώπισης του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν λαμβανομένων υπόψη των πλεονεκτημάτων που έχει η Τουρκία ως χώρα που συνορεύει με το Ιράν είναι μέλος του ΝΑΤΟ και έχει δεσμούς με το Ισραήλ και το Ιράν.
· Συνεργασία των ΗΠΑ με τη Τουρκία για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας
περιλαμβανομένων των ενεργειών το ΡΚΚ.


· Ενθάρρυνση της Τουρκίας, του ΙΡΑΚ και του καθεστώτος των Κούρδων στο
Β. ΙΡΑΚ, για ανάπτυξη ισχυρών οικονομικών και πολιτικών δεσμών καθώς και περιβάλλοντος ασφάλειας και σταθερότητας.
· Η Ελλάδα πέραν των συμβατικών και ηθικών υποχρεώσεων που έχει για τη Κύπρο
έχει και ζωτικά συμφέροντα στο χώρο της Αν. Μεσογείου και ιδιαίτερα μεταξύ Καστελλορίζου και Κύπρου. Ο Γεωγραφικός και Αμυντικός χώρος Κύπρου - Ελλάδος είναι ενιαίος. Η Τουρκία έχει δεσμεύσει στη Κύπρο ένα Αξιόμαχο ΣΣ
παρατεταγμένο έναντι των Ελλαδικών Δυνάμεων. Ο Γεωγραφικός χώρος Κύπρου - Ελλάδος συνέχονται. Τα θαλάσσια σύνορα Ελλάδος - Τουρκίας από το Αιγαίο καταλήγουν στο Καστελλόριζο που απέχει μόνο 170 ν.μ. από το Ακρωτήριο Ακάμα
της Κύπρου στη Πάφο.

Με βάση τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του Montego Bay 1982, η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και η Υφαλοκρηπίδα των παραθαλάσσιων κρατών και νησιών δύναται να έχει έκταση μέχρι 200 ν.μ.

Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει ότι τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη όπως προαναφέραμε και επιβουλεύεται το θαλάσσιο χώρο μεταξύ Τουρκίας - Ελλάδος- Κύπρου - Αιγύπτου.

Στο χώρο αυτό η Τουρκία επιδιώκει να αμφισβητήσει τα δικαιώματα της Ελλάδος - Κύπρου
και να περιορίσει το ρόλο τους στην Ανατολική Μεσόγειο με:

- Αεροναυτικές Ασκήσεις όπως ο ΘΑΛΑΣΣΟΛΥΚΟΣ.
- Παρενόχληση με το πολεμικό ναυτικό της των πλοίων που ενεργούν έρευνες επ’ ωφελεία της Κύπρου για ανεύρεση υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ της.
- Πραγματοποίηση παρανόμων ερευνών από την Τουρκία σε θαλάσσια περιοχή πλησίον του Καστελλορίζου, συμφερόντων του Ελληνικού Κράτους (Νοέμβριος 2008).

Ο ρόλος της Ελλάδος στην Αν. Μεσόγειο και η επιρροή της στις χώρες της Μ. Ανατολής είναι υποβαθμισμένη και επισκιάζεται από την Τουρκία και το Ισραήλ.

- Η Ελλάδα με βάση τις Συνθήκες Εγγυήσεως και Συμμαχίας 1960 έχει εγγυηθεί την ανεξαρτησία, εδαφική ακεραιότητα, ασφάλεια και συνταγματική τάξη της ΚΔ. Διατηρεί στο νησί στρατιωτικές Δυνάμεις στα πλαίσια των Συνθηκών και Διμερούς Συμφωνίας με τη Κύπρο.
- Η αποκλειστική οικονομική ζώνη της και υφαλοκρηπίδα συνέχεται με εκείνη της Κύπρου προς Ανατολάς του Καστελλορίζου.
- Στη Κύπρο η μεγάλη πλειοψηφία του πληθυσμού είναι Έλληνες από αρχαιοτάτων χρόνων και αναπτύσσουν τον ίδιο πολιτισμό με την Ελλάδα.
- Δυστυχώς το Δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου Κύπρου - Ελλάδος, που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του ’90 βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία με αρνητικές επιπτώσεις και για τις δύο χώρες κυρίως για τη Κύπρο, η οποία λόγω μεγέθους δεν μπορεί μόνη να προτάξει αξιόπιστη αποτρεπτική ικανότητα κατά της Τουρκίας.


Παρούσα Κατάσταση

· Σήμερα η κατάσταση στη Κύπρο από πλευράς ασφάλειας είναι πολύ επικίνδυνη.

Παρά την ένταξη μας στην ΕΕ, την διάνοιξη Σημείων Διέλευσης στη γραμμή αντιπαρατάξεως και την έναρξη συνομιλιών για λύση του Κυπριακού, η απειλή δεν μεταβλήθηκε, γιατί δεν μεταβλήθηκαν τα συστατικά στοιχεία της ήτοι οι ΤΔΚ και ο στρατηγικός στόχος της Άγκυρας για τη Κύπρο.

Δεν μεταβλήθηκε:

· Η Δύναμη των ΤΔΚ (43,000 σε αναλογία 3:1 προς την ΕΦ)
· Η Σύνθεση των ΤΔΚ (Μ/Κ και ΤΘ Σχηματισμοί 300 άρματα 200 πυροβόλα 650 ΤΘ).
· Η Διάταξη των ΤΔΚ (προωθημένη, επιθετική)

Δεν μεταβλήθηκε επίσης ο στρατηγικός στόχος της Τουρκίας για έλεγχο ολόκληρης της Κύπρου για λόγους που σχετίζονται με την Ασφάλεια της και τη προώθηση των συμφερόντων της στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στα πλαίσια προώθησης του στόχου της, η Τουρκία:

- Δεν αναγνωρίζει τη ΚΔ.
- Δεν ανοίγει τα λιμάνια και αεροδρόμια της στα Κυπριακά πλοία και Α/Φ.
- Προβαίνει σε ενέργειες αναβάθμισης του Ψευδοκράτους.
- Συνεχίζει το παράνομο εποικισμό (έποικοι άνω των 250,000. Για κάθε Τ/Κ 2-3 Τούρκοι).
- Δεν αποσύρει τις Κατοχικές Δυνάμεις της από έδαφος της ΕΕ. Τις διατηρεί για να ασκούν ψυχολογική βία επί των Ελλήνων της Κύπρου να αποδεχθούν λύση που εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Τουρκίας.
- Παρεμποδίζει την ανεύρεση των αγνοουμένων.
- Ασκεί καταπίεση στους εναπομείναντες εγκλωβισμένους.
- Παρεμποδίζει την επιστροφή των προσφύγων και εκμεταλλεύεται τις περιουσίες τους.
- Διοχετεύει λαθρομετανάστες στις Ελεύθερες Περιοχές.
- Καταστρέφει τη θρησκευτική και πολιτιστική κληρονομιά ακόμα και το περιβάλλον.
- Αλλάζει τα Ελληνικά τοπωνύμια όχι μόνο στις κατεχόμενες περιοχές αλλά και στις ελεύθερες μέχρι τη Πάφο. Τα αντικαθιστά με Τουρκικά ονόματα που σχετίζονται με την εισβολή και εθνοκάθαρση. Για να εξαλειφθεί κάθε ίχνος Ελληνικής Παρουσίας στο νησί.
Τοπωνύμια, που για χιλιάδες χρόνια καθόριζαν την εθνική φυσιογνωμία των περιοχών.
- Προβαίνει σε ενέργειες συνεχούς αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της ΚΔ:

· Παραβιάσεις του θαλάσσιου και εναέριου χώρου.
· Αμφισβήτηση των ορίων του FIR και της περιοχής Έρευνας Διάσωσης.
· Παρενόχληση ερευνών για πετρέλαιο στην ΑΟΖ της ΚΔ με το πολεμικό ναυτικό της.
· Προκλητική στάση των ΤΔΚ στη γραμμή αντιπαρατάξεως και παραβιάσεις στην ουδετέρα ζώνη.

- Στα πλαίσια των συνομιλιών για επίλυση του Κυπριακού υποστηρίζει τις θέσεις που υποστήριζε και στο Σχέδιο Ανάν:

· Συνομοσπονδιακό κράτος με ανίσχυρη Κεντρική Κυβέρνηση το οποίο θα προκύψει από τον Συνεταιρισμό Κρατών με Παρθενογένεση και διάλυση της ΚΔ.
· Διατήρηση Εγγυήσεων, επεμβατικών δικαιωμάτων ξένων στρατευμάτων.
· Πλήρη αφοπλισμό της Κύπρου.
· Περιορισμό των Κυριαρχικών δικαιωμάτων της στον αέρα και τη θάλασσα προς όφελος της Τουρκίας.
· Νομιμοποίηση και συνέχιση του παράνομου εποικισμού.
· Εξαναγκασμό των Τ/Κ να υποστηρίζουν τα εθνικά συμφέροντα της Τουρκίας σε βάρος εκείνων της Κύπρου.





· Η Αμυντική ικανότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας με βάση την αξιολόγηση της πολιτικοστρατιωτικής κατάστασης, δεν βρίσκεται στο επιθυμητό επίπεδο.

Κύρια Προβλήματα:

(1) Δεν τέθηκαν ποτέ διαχρονικοί στόχοι Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας (ΣΕΑ). Στόχοι τους οποίους να ακολουθούν όλες οι Κυβερνήσεις και να αποτελούν τη βάση χάραξης της εξωτερικής πολιτικής και προσδιορισμού των αμυντικών ικανοτήτων της ΚΔ. Με τη Τουρκική εισβολή του 1974 θα έπρεπε να είχαν τεθεί ως κύριοι στόχοι της ΣΕΑ, η απομάκρυνση των Τουρκικών στρατευμάτων και εποίκων.
(2) Η Εθνική Φρουρά αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα εκσυγχρονισμού των μέσων της και αύξησης του μονίμου προσωπικού της λόγω μεγάλης συμπίεσης των ΠΥ Άμυνας που επηρεάζει αρνητικά το αξιόμαχο της.
(3) Το δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου (ΕΑΧ) μεταξύ Κύπρου - Ελλάδος που τέθηκε σε εφαρμογή το 1993 για να αντιμετωπισθεί το ανισοζύγιο μεταξύ Τουρκ. Στρ. Απειλής/Αμυντ. Ικανότητας ΚΔ βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία από το 2001.
Αυτό έχει δυσμενείς επιπτώσεις στο ηθικό του Ελληνισμού της Κύπρου
και την αμυντική ικανότητα της ιδιαίτερα στο θαλάσσιο και εναέριο χώρο. Εκεί που άλλοτε επραγματοποιείτο η Ελληνική αεροναυτική άσκηση ΤΟΞΟΤΗΣ
στο χώρο μεταξύ Κύπρου και Καστελλορίζου, πραγματοποιείται η Τουρκική ΘΑΛΑΣΣΟΛΥΚΟΣ.
(4) Είναι κολοβωμένη η συμμετοχή της Κύπρου στη ΚΕΠΠΑ της ΕΕ, επειδή δεν είναι μέλος της P f P και δεν έχει υπογράψει συμφωνία ασφαλείας με το ΝΑΤΟ. Αυτό
επηρεάζει αρνητικά την Ασφάλεια της Κύπρου και την εκμετάλλευση των στρατηγικών πλεονεκτημάτων που της προσφέρει η γεωγραφική θέση της
(5) Η ΚΔ στερείται αποτελεσματικού συστήματος συλλογής στρατηγικών πληροφοριών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα:

· Να υφίσταται αιφνιδιασμούς (Διάνοιξη σημείων Διέλευσης στη γραμμή αντιπαρατάξεως το 2003, Ανακήρυξη του παράνομου καθεστώτος της «ΤΔΒΚ» στο βόρειο τμήμα του νησιού το 1983 κλπ) και
· Να μην έχει δυνατότητα να αξιολογεί με επάρκεια το πολιτικό και στρατιωτικό περιβάλλον που επηρεάζει τη ΚΔ.


Συμπεράσματα – Προτάσεις

Για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων ασφάλειας του Ελληνισμού στη Κύπρο απαιτείται:

(1) Αναπτέρωση του ηθικού και της αγωνιστικότητας.
(2) Ενίσχυση της Στρατιωτικής Ισχύος και Αμυντικής Θωράκισης με:

· Αύξηση των ΠΥ Άμυνας και
· Αναζωογόνηση του δόγματος του ΕΑΧ.

(3) Εφαρμογή στρατηγικής που θα ανακόψει τον επεκτατισμό της Τουρκίας σε βάρος του Ελληνισμού. Η συνέχιση της υποστήριξης ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ θα πρέπει να έχει ως προϋποθέσεις:

· Την αναγνώριση της ΚΔ.
· Τη διάνοιξη των λιμανιών και Α/Δ της Τουρκίας στα κυπριακά σκάφη και αεροπλάνα.
· Την ομαλοποίηση των σχέσεων της με τη ΚΔ.
· Την απόσυρση των Τουρκικών Στρατευμάτων και Εποίκων από τη Κύπρο (Δύο εγκλήματα κατά του Διεθνούς Δικαίου).
· Την άρση του Casus Belli στο Αιγαίο.

(4) Άμεση υποβολή αίτησης ένταξης της Κύπρου στο Συνεταιρισμό για την Ειρήνη (P f P)
και υπογραφή συμφωνίας Ασφαλείας με το ΝΑΤΟ.
(5) Ενεργοποίηση στο Διπλωματικό τομέα με καταγγελίες των παράνομων ενεργειών της Τουρκίας.
(6) Αξιοποίηση της πολιτικής και στρατιωτικής συνεργασίας με άλλες χώρες και κυρίως χώρες του ΣΑ/ΟΗΕ και της ΕΕ.

Οι επιδιώξεις μας στα πλαίσια των συνομιλιών για λύση του Κυπριακού να στραφούν σε δύο άξονες στα θέματα Ασφάλειας.

1ος Άξονας

Να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για διασφάλιση της:

- Ανεξαρτησίας
- Κυριαρχίας
- Αυτονομίας και
- Εδαφικής Ακεραιότητας του Κυπριακού Κράτους.

Αυτό επιβάλλει:

- Κατάργηση των αναχρονιστικών Συνθηκών Εγγυήσεως και Συμμαχίας του 1960
- Μη αποδοχή επεμβατικών δικαιωμάτων ξένων χωρών
- Απομάκρυνση ξένων στρατευμάτων και εποίκων
- Μη εκχώρηση Κυριαρχικών δικαιωμάτων του κυπριακού κράτους στη θάλασσα και των αέρα προς όφελος της Τουρκίας και Βρετανίας
- Μη αποδοχή περιορισμών στη συμμετοχή της Κύπρου στη ΚΕΠΠΑ και τη διάθεση του εδάφους της για υποστήριξη Διεθνών Επιχειρήσεων.

2ος Άξονας

Καθιέρωση συστήματος Ασφάλειας το οποίο να προστατεύει:

- Τα εθνικά συμφέροντα του Κράτους
- Τα Κυριαρχικά δικαιώματα του και να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις απειλές (συμβατικές-ασύμμετρες) κατά της ασφάλειας του.

Αυτό επιβάλλει:

(1) Διατήρηση από το Κυπριακό Κράτος ιδίων ΕΔ (αμιγείς μονάδες εκστρατείας από Ε/Κ, Τ/Κ - Μεικτά Επιτελεία). Το δικαίωμα αυτοάμυνας κατοχυρώνεται από το άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη των ΗΕ.
(2) Πλήρη συμμετοχή της Κύπρου στο πυλώνα της ΚΕΠΠΑ της ΕΕ. Αυτό προϋποθέτει ένταξη στη Σύμπραξη για την Ειρήνη (P f P) και υπογραφή συμφωνίας ασφαλείας με το ΝΑΤΟ.
(3) Εξέταση της προοπτικής ένταξης στο ΝΑΤΟ που έχει καθορισθεί από την ΕΕ ως το θεμέλιο της συλλογικής άμυνας των μελών της.

Πλήρης Αποστρατικοποίηση της Κύπρου δεν ενδείκνυται επειδή:

· Βρίσκεται σε περιοχή μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας.
· Βρίσκεται εγγύς της ασταθούς περιοχής της Μ. Ανατολής.
· Εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Τουρκίας και Βρετανίας.


Η εισήγηση στα θέματα ασφάλειας βασίζεται σε τρία κύρια επιχειρήματα:

(1) Είναι εντός των πλαισίων του Διεθνούς Δικαίου.
(2) Δεν είναι μεροληπτική σε βάρος των Τ/Κ αλλά επικεντρώνεται στην αυτονομία και διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Κυπριακού Κράτους προς όφελος όλων των Κυπρίων.
(3) Εντάσσει τη Κύπρο πλήρως στο σύστημα ασφαλείας της Δύσης και αυξάνει το γεωπολιτικό βάρος της για την ΕΕ που τώρα κατανέμεται στη Τουρκία και Βρετανία.

Η υλοποίηση μιας τέτοιας λύσης στο τομέα της Ασφάλειας προσκρούει σε δύο σκοπέλους:

1ος Σκόπελος

Η Τουρκία εμμένει στο στρατηγικό στόχο της για πολιτικό και στρατιωτικό έλεγχο ολόκληρης της Κύπρου.

2ος Σκόπελος

Οι Τουρκοκύπριοι υπό την απειλή των ΤΔΚ και εποίκων υποστηρίζουν τα εθνικά συμφέροντα της Τουρκίας σε βάρος εκείνων της Κύπρου.


· Συμπερασματικά πρέπει να τονίσουμε ότι:

Η Κύπρος είναι μικρή χώρα, σε περιοχή μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας. Υφίσταται σοβαρό πρόβλημα ασφάλειας λόγω της επιθετικότητας της Τουρκίας.

Η αντιμετώπιση του προβλήματος επιβάλλει:

(1) Ενίσχυση της αμυντικής ικανότητας της, του δόγματος ΕΑΧ και ένταξη σε οργανισμούς συλλογικής ασφάλειας για να αυξήσει την αποτρεπτική ικανότητα της.
Να υπολογίζει δηλαδή η Τουρκία σε σθεναρή αντίσταση και κόστος αίματος.
(2) Δραστηριοποίηση στο διπλωματικό τομέα και εκμετάλλευση της συμμετοχής στην ΕΕ.
(3) Να μην υποκύψουμε σε λύση του Κυπριακού που δεν θα είναι δίκαιη και βιώσιμη και δεν θα παρέχει συνθήκες ασφάλειας και κατοχύρωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου καθώς και το σεβασμό των δικαιωμάτων και ελευθεριών των πολιτών της.
(4) Ενίσχυση του ηθικού και της αγωνιστικότητας.

Θα ήταν ολέθριο να μετατραπούμε σε ανοχύρωτη πολιτεία.
Θα ήταν ολέθριο να υποταχθούμε στο Τούρκο Κατακτητή και να συμβιβαστούμε σε μια, νέας μορφής, Ανταλκίδειο ειρήνη.
Η ιστορία διδάσκει, ότι δεν υπάρχει οίκτος προς τους αδύνατους από τους ισχυρούς επιδρομείς.
Η υποταγή σημαίνει θάνατο.
Η αντίσταση δίδει ελπίδες σωτηρίας.

No comments: